Waarom POL als leverancier

  • Het grootste assortiment in de markt
  • Deskundig advies over maatwerkoplossingen
  • Snelle levering door ruime voorraad en eigen transport
  • Alles in één hand; advies, productie, transport en plaatsing
  • Meer dan 50 jaar geldt bij ons familiebedrijf: afspraak = afspraak!

Volg ons

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws over POL en ons assortiment? Meldt u dan aan voor onze e-mail nieuwsbrief!

Verzend

Gemeente Westland maakt voetgangersoversteekplaatsen veiliger

7 mei 2019
Adviseur Johan van Vulpen namens POL Heteren bv in gesprek met wegbeheerder Ron den Dulk van gemeente Westland


Projectevaluatie verkeersveiliger oversteken in gemeente Westland

In de gemeente Westland zijn afgelopen maanden op meerdere locaties voetgangersoversteekplaatsen (VOP’s) veiliger gemaakt. De gemeente heeft als onderdeel van haar verkeersveiligheidsprogramma actief ingezet op veiligere VOP’s.

Bij de evaluatie van het project hebben we Ron den Dulk, wegbeheerder van de gemeente Westland, gevraagd naar de bevindingen, de keuzes en de aanpak van het project Veilige Voetgangers Oversteek Plaatsen binnen zijn gemeente. Hieronder een verslag van dit gesprek.

Waarom is de gemeente gestart met het verkeersveiliger maken van de voetgangersoversteekplaatsen?

Als onderdeel van het verkeersveiligheidsprogramma kwam er vanuit de wethouder Verkeer en Vervoer het verzoek hier als wegbeheerder actief mee aan de gang te gaan. De kwetsbaarheid van de voetganger op het zebrapad en de algehele gedragsbeïnvloeding (het stoppen voor een zebrapad) waren hierbij voorname aspecten.



Voor welke aanpak heeft de gemeente Westland gekozen?


Allereerst zijn wij alle oversteekplaatsen die liggen op de gebiedsontsluitingswegen gaan onderzoeken. Hierbij hebben wij gekeken naar het aantal verkeersbewegingen, naar de omgevingskenmerken en naar de beleving vanuit de buurt. Hieruit zijn een 12-tal oversteekplaatsen benoemd die wij vervolgens vanaf 2015 anders zijn gaan inrichten. In latere fase zijn wij ook naar de overige wegen binnen ons beheersgebied gaan kijken. Zo maken wij langzamerhand de oversteekplaatsen binnen de gemeente steeds veiliger.

Welke keuzes zijn er gemaakt bij de fysieke inrichting van de oversteekplaats?

Allereerst hebben wij ervoor gekozen om gebruik te maken van dynamische systemen zodat de automobilist erop wordt geattendeerd dat er activiteit is op de oversteekplaats. Ook stond het al snel vast dat wij gingen voor een systeem boven de weg i.p.v. in de weg. Naar onze mening beter zichtbaar en ook praktischer bij het wegenonderhoud. Vervolgens zijn wij gaan kijken op diverse locaties in het land en hebben wij onderzoek naar de innovaties op dit gebied gedaan. Zo zijn wij bij POL terecht gekomen. Het systeem om bij naderende actie op de oversteekplaats extra verlichting van bovenaf te activeren in combinatie met knipperlampen richting automobilist toe te passen sprak ons enorm aan. Zeker in donkere omstandigheden. Inmiddels hebben wij al een groot aantal voetgangers- en zelfs een fietsoversteekplaats aangepakt en de ervaringen tot dusver zijn zeer positief.



Hoe ervaart u de samenwerking met POL m.b.t. dit voetganger oversteekplaats-project?


POL acteert niet alleen als opdrachtnemer maar ook als partner. Vooral het persoonlijke en technische advies wordt zeer op prijs gesteld. Alle locaties zijn persoonlijk beoordeeld en de fysieke inrichting is vervolgens aan de gemeente als oplossing voorgesteld. Er waren maar weinig locaties identiek dus in veel gevallen betrof het maatwerk per locatie. Algemeen punt van aandacht bij dit soort opdrachten is wel dat de planning tijdig bij de gemeente bekend moet zijn. Dit wordt in het hele proces bij werk aan de weg wel eens over het hoofd gezien. Verkeersmaatregelen moeten tijdig aan alle betrokkenen zoals de omgeving, hulpdiensten en gemeentelijke diensten bekend worden gemaakt. We zijn al met al erg tevreden over de verloop van het VOP-project!

Ook een oversteek veiliger maken? We helpen u graag!