Afgelopen maanden voerden twee studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, in opdracht van de VNVF en met begeleiding vanuit POL Heteren, onderzoek uit naar de vraag: in hoeverre worden de circulaire inkoopdoelstellingen van de overheid meegenomen in aanbestedingen in de verkeersbranche?
Wat laten de resultaten zien?
Hun onderzoek laat zien dat circulariteit steeds vaker wordt genoemd in beleid, maar dat de daadwerkelijke vertaling naar aanbestedingsdocumenten nog vaak achterblijft. Koplopers zoals Provincie Gelderland en Gemeente Breda laten zien hoe het wel kan: door concrete criteria op te nemen, langere contracten aan te bieden en actief samen te werken met de markt. Voor veel andere overheden blijft circulariteit nog te vrijblijvend.
De belangrijkste aanbevelingen uit het rapport zijn onder meer:
- Veranker circulariteit structureel in programma’s van eisen én gunningscriteria.
- Investeer in kennisopbouw en standaardisatie bij aanbestedende diensten, onder meer via sjablonen, handreikingen en opleidingen.
- Beloon duurzame aanbieders met meerjarige contracten.
- Zet sterker in op samenwerking tussen overheid en industrie.
- Borg beleidsdoelen in het inkoopbeleid om afhankelijkheid van individuele motivatie te verminderen en continuïteit te waarborgen.
Het rapport werd namens de VNVF overhandigd aan Lodewijk Hoekstra (NL Greenlabel) tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte in Utrecht. Een belangrijk moment om samen met partners de transitie naar een circulaire economie te versnellen.


POL als duurzame partner van onze overheid
Bij POL Heteren zien we het als onze verantwoordelijkheid om actief mee te denken én te doen. Door onderzoek te ondersteunen, praktijkervaring te delen en circulaire innovaties in de verkeersveiligheidssector te stimuleren, profileren wij ons nadrukkelijk als duurzame partner van onze overheid.