
Foute fietspadpalen zijn een probleem
Fietsen is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse mobiliteit en is goed voor ongeveer 25% van alle verplaatsingen. Uiteraard is het van essentieel belang dat wij onze fietsers veilig houden in het verkeer. Maar doen we dat ook goed? Er wordt nog te weinig gekeken naar de noodzaak van het afsluiten van fietspaden met afzetpalen. Terwijl dit van groot belang is om autoverkeer te weren.
In de praktijk zien we dat een afzetpaal wel wordt ingezet, maar dat de uitvoering ervan aan de wensen overlaat. De positie van de fietspaal of het attenderen daarvan kan duidelijker.
Waar moet je op letten?
Om fietspadpalen goed te kunnen plaatsen, moet de paal voldoen aan de juiste richtlijnen voor zichtbaarheid.
· Opvallend rood
· Reflecterende banen
· Maatvoering: 100 cm hoog, 16 cm dik
· Materiaal moet meebuigend zijn met afgeronde hoeken
· Uitneembaarheid
Wanneer de paal geplaatst wordt, moet er vrij zicht op zijn. Een afzetpaal die niet goed zichtbaar is, of ineens in een bocht staat is gevaarlijk. Om goed duidelijk te maken dat er een paal gevestigd staat, is het aanbrengen van ribbelmarkering belangrijk. Fietsers weten zo ruim van tevoren dat ze op moeten letten.
De oplossing van POL Heteren: X-last fietspadpaal
Onze X-Last fietspadpaal is dé veilige en goedgekeurde oplossing als afsluiten noodzakelijk is. Onze fietspadpalen zijn flexibel in gebruik. Er zijn verschillende uitneembare en inzinkbare uitvoeringen verkrijgbaar.
De X-last fietspadpaal is in geval van calamiteiten overrijdbaar door hulpdiensten. Ze zijn flexibel, maar stug genoeg om als afsluiting voor auto’s te dienen. Door de rode signaalkleur en de retro-reflecterende banden zijn ze goed zichtbaar voor tweewielers en overige weggebruikers.
Wij plaatsen de fietspadpalen op de juiste manier
Onze servicedienst wegbeheer is zeer bedreven in het plaatsen van fietspadpalen en het aanbrengen van ribbelmarkering. Liever eerst een inventarisatie om de veiligheid structureel aan te pakken? Onze adviseurs bieden uitkomst!