Nieuwe doorrijhoogteportalen in Breda
Schade voorkomen aan tunnels, bruggen en viaducten? Doorrijhoogteportalen en doorrijhoogte detectiesystemen helpen schade voorkomen en dirigeren vrachtverkeer de juiste richting op. Het leveren en plaatsen van (maatwerk) doorrijhoogteportalen is een specialiteit van POL Heteren. Een bewering die we graag onderbouwen aan de hand van dit mooie project in Breda.
Doorrijhoogteportalen op de Zuidelijke Rondweg Breda
Op de Zuidelijke Rondweg van Breda passeert dagelijks veel verkeer. Het is onder andere een sluipverbinding tussen de A16 en A27, waar ook veel vrachtverkeer gebruik van maakt. Halverwege het traject bevindt zich een verdiept liggende tunnelbak met een maximale doorrijhoogte van vier meter. Voor veel vrachtwagens kan dat een obstakel zijn, omdat zij een hoger zijn.
Doorrijhoogte detectie en attentieborden
Ondanks de geplaatste RVV-borden met maximale doorrijhoogte, reed vrachtverkeer met een grotere hoogte dan 4 meter toch geregeld door richting de tunnel. Met alle gevolgen van dien, zoals opstoppingen, beschadigingen aan de tunnelbak of het voertuig en extra kosten voor de gemeente.
De gemeente Breda koos voor een samenwerking met POL Heteren voor het leveren en installeren van een hoogtedetectiesysteem met LED-attentieborden. Zodra een overschrijding van de hoogte wordt gedetecteerd geeft het LED-attentiebord dit aan met een “dwingende pijl” waarmee de te hoge voertuigen naar de afrit worden geleid. Dit leidde tot een sterke afname van het aantal incidenten, maar de gemeente wilde het aantal doorrijders nog verder verminderen.
Doorrijhoogteportalen met LED-attentieborden en kokers
POL Heteren heeft het hoogtedetectiesysteem aan weerszijde van de tunnelbak uitgebreid. De uitbreiding bestaat uit een doorrijhoogteportaal waarop boven de twee doorgaande rijstroken LED-attentieborden zijn geplaatst voorzien van een fluorescerende kader, de maximale hoogte aanduiding, een dwingende pijl en twee alternerende LED-lampen.
De LED-attentieborden worden als uitbreiding aangestuurd door het eerder geïnstalleerde hoogtedetectiesysteem. Onder het doorrijhoogteportaal is boven dezelfde twee rijstroken een “gordijn” van witte en rode kokers gemonteerd. Wordt er tegen de kokers aangereden dan is het voertuig te hoog en moet het alsnog via de afrit de Zuidelijke Rondweg Breda verlaten. Het is de laatste fysieke waarschuwing voor een chauffeur dat zijn voertuig te hoog is. Met het LED-attentiebord en het “gordijn” van witte en rode kokers krijgen te hoge voertuigen een laatste kans om de afrit te nemen en de lage tunnelbak te mijden.
Advies nodig of meer informatie?
Bestel standaard doorrijhoogteportalen eenvoudig bij POL Heteren of laat u adviseren over onze maatwerkoplossingen. Ons deskundig team adviseurs staat u graag te woord. Neem gerust contact met ons op.