Er staat een overdaad aan verkeers- en bewegwijzeringsborden in Nederland en het is hoog tijd daar iets aan te doen! De Buyer Group en het PIANOo Expertisecentrum aanbesteden hebben in samenwerking met o.a. Rijkswaterstaat, de Marktvisie Verkeersborden en Bewegwijzering opgesteld. Het doel is het verduurzamen van verkeersborden en bewegwijzering.

Verduurzaming van verkeersborden en bewegwijzering

De Buyer Group zijn verschillende organisaties die in groepen samenwerken om verduurzaming op bepaalde markten te realiseren. Voor verkeersborden en bewegwijzering is De Buyer Group verkeersborden en bewegwijzering verantwoordelijk. Door samen te werken en hun marktvisie te delen en te communiceren is het doel o.a. CO2-reductie te realiseren, de inzet van primaire grondstoffen te verminderen en het ontstaan van afval te verminderen. Op 5 april 2024 heeft DE Buyer Group hun marktvisie uitgebracht met een leidraad hoe organisaties deze doelen kunnen bereiken.

Stappen naar verduurzaming van verkeersborden

De Rijksoverheid heeft als doel in 2030 50% circulair in te kopen en in 2050 zelfs 100%. Om tot circulair inkopen van verkeersborden en bewegwijzering te komen, heeft De Buyer Group onderstaande stappenplan opgesteld voor aanbestedende partijen en andere overheidsinstanties.

STAP 1: Verken mogelijkheden voor versobering. Door overbodige of afgekeurde verkeersborden te verwijderen of saneren, vermindert u het aantal verkeers- en bewegwijzeringsbord. Het levert u minder beheerkosten op: wat er niet staat kan ook niet kapot en verouderd niet. Voor de weggebruiker geldt: less is more. Minder verkeersborden zorgt voor minder verwarring en onnodige afleiding.

STAP 2: Hergebruik borden of koop refurbished borden. Het meest duurzame bord is niet geproduceerd en ingekocht. Hergebruik verkeersborden door ze nogmaals in te zetten of maak de keuze voor zogenaamde refurbished of Re-Sign verkeersborden. Deze borden worden voorzien van een nieuwe Signface. Beide opties zijn een stuk economischer dan de aanschaf van nieuwe borden.

STAP 3: Koop biobased en/of gerecyclede borden. Indien er geen oude of refurbishede verkeersborden beschikbaar zijn, is een biobased verkeersbord een duurzaam alternatief. Dit zijn borden die gemaakt zijn op basis van een natuurlijke, duurzame grondstof, idealiter lokaal geproduceerd en volledig recyclebaar. U koopt dan circulair in en reststoffen worden nuttig ingezet.

STAP 4: Omschrijf onder welke omstandigheden “nieuwe” borden aangeschaft kunnen worden. De aanbestedende partij wil graag leverzekerheid. Daarom kan hij kiezen voor een malusregeling wanneer er geen refurbished, biobased of recyclede borden beschikbaar zijn.

Duurzame verkeersborden van POL Heteren

Bij POL Heteren zijn we al jaren bezig met verduurzaming van ons bedrijf, bedrijfsprocessen en producten. Daarom hebben wij al twee verkeersborden in ons assortiment die in lijn zijn met de marktvisie van De Buyer Group:

  1. Duurzaamste verkeersbord: POL Re-Sign®. Bij POL Heteren bieden we 100% circulaire verkeersborden aan: POL Re-Sign®. Overbodige of afgekeurde verkeersborden die een nieuw leven krijgen door hergebruik. Deze verkeersborden worden op een duurzame manier refurbished en opnieuw voorzien van een folie zodat ze weer klaar zijn voor hergebruik.
  2. Duurzaam verkeersbord: POL Nabasco®Sign. Nasaco®Sign is een biobased verkeersbord die gemaakt wordt van natuurlijke grondstoffen en reststoffen, zoals bio-hars, kalk en riet. De grondstoffen zijn lokaal geproduceerd en gaan niet ten koste van biodiversiteit of voedselproductie. Toepassing van reststoffen voorkomat afvalstromen en verlaagd CO2 uitstoot. Ook ontstaat er geen afval bij de productie van het Nabasco verkeersbord. Hierdoor is dit de duurzaamste keus als Re-Sign® niet mogelijk is.