
De afgelopen maanden zijn we druk geweest met een breed scala aan opdrachten rondom utilitaire bewegwijzering. Veelal begint zo'n project met schouwen. Dan wordt geïnventariseerd in welke staat de bestaande bewegwijzering verkeert. Is er direct of op termijn onderhoud nodig, kloppen de namen/verwijzingen nog en is het object correct opgenomen in de NBd databank?
Naar aanleiding hiervan zijn in verschillende gemeenten lichtwegwijzers geüpgraded naar LED verlichting; duurzamer en energievriendelijker. Ook zijn er zijn tekstenpanelen vervangen. Soms is daarbij overgegaan op de retro-reflecterende bord variant en is de interne verlichting afgekoppeld. Ook zijn er nieuwe masten en bermborden geplaatst. Onze afdeling Servicedienst Wegbeheer is bedreven in dit type plaatsingswerk. Uw utilitaire bewegwijzeringsproject wordt door ons met zorg gecoördineerd en met de nodige snelheid uitgevoerd. Mogen we ook voor u aan de slag?
Actuele utilitaire bewegwijzering in vijf stappen
POL Heteren bv ondersteunt u graag bij het op peil houden van uw utilitaire bewegwijzering. Daarbij gaan we doorgaans via onderstaand 5-stappen plan te werk:
1. Schouwen
2. Rapporteren
3. Corrigeren/aanvullen NBd databank
4. Opstellen begroting
5. Uitvoeren
Uiteraard kan onze dienstverlening ook bestaan uit één van de stappen. Maar voor een volledige ontzorging van uw beheertaak rond utilitaire bewegwijzering hieronder een korte uitleg per stap.
Schouwen/inspecteren Utilitaire bewegwijzering
Met het schouwen van de utilitaire bewegwijzering (het type bewegwijzering dat ook vaak blauwe of ANWB bewegwijzering wordt genoemd) wordt geïnventariseerd wat de huidige staat van de bewegwijzering is.
Op locatie wordt visueel de conditie en functionaliteit gecontroleerd.
- Vervuild, schade, branden lichtwegwijzers (LWW’s), e.d.?
- Juiste verwijzingen?
De data in de NBd databank wordt vergelijken met de werkelijke situatie en waar nodig aangevuld.
- GPS coördinaten van de het object worden inmeten bij ontbreken in de database
- Een overzichtsfoto wordt toegevoegd aan de database (als deze nog niet is toegevoegd)
Rapportage bevindingen staat van de bewegwijzering
Na het schouwen ontvangt u van ons een rapportage met de volgende gegevens:
- Een rapportagebrief met bevindingen
- Een Excellijst met afwijkingen, hyperlink naar foto’s en NBd specificatiebladen
- Een PowerPoint presentatie waarmee collega’s, budgethouders en andere belanghebbenden efficiënt kunnen worden geïnformeerd over de status van de bewegwijzering
De afwijkingen worden gecategoriseerd conform de kwaliteitsniveaus uit de “Kwaliteitscatalogus openbare ruimte 2013” van het CROW.
Corrigeren/aanvullen NBd databank
Onderdeel van de rapportage is het opstellen van een document “Uitwisselingsformaat data derden” met de objecten waarvan de coördinaten en/of foto in de NBd databank ontbreken. Uw data is hiermee weer actueel en volledig.Na het schouwen ontvangt u van ons een rapportage met de volgende gegevens:
- Een rapportagebrief met bevindingen
- Een Excellijst met afwijkingen, hyperlink naar foto’s en NBd specificatiebladen
- Een PowerPoint presentatie waarmee collega’s, budgethouders en andere belanghebbenden efficiënt kunnen worden geïnformeerd over de status van de bewegwijzering
De afwijkingen worden gecategoriseerd conform de kwaliteitsniveaus uit de “Kwaliteitscatalogus openbare ruimte 2013” van het CROW.
Opstellen begroting actualiseren bewegwijzering
Aan de hand van de rapportage kunt u als wegbeheerder een keuze maken voor de te ondernemen vervolgacties. Logischerwijs ligt de prioriteit bij het uitvoeren van bevindingen in categorie D: “Er is direct onderhoud noodzakelijk”. Tijdens een persoonlijk onderhoud worden uw wensen voor de uitvoering van noodzakelijke en gewenste aanpassingen bepaald. Naar aanleiding van dit gesprek volgt bijvoorbeeld een begroting voor het herstellen van alle categorie C en D bevindingen.
Uitvoering aanpassing utilitaire bewegwijzering
De opdrachtgever geeft, op basis van de begroting, aan welke geconstateerde afwijkingen in de geschouwde utilitaire bewegwijzering mogen worden aangepakt. Na opdracht starten wij met de productie van de benodigde portalen, wegwijzers, bermborden of de te vervangen onderdelen daarvan. Natuurlijk wordt voor uitvoering ter plaatse onderzocht welke verkeersmaatregelen er nodig zijn. Deze worden gecommuniceerd met de opdrachtgever. Vervolgens voert onze servicedienst wegbeheer alle noodzakelijke werkzaamheden uit, waarna de geconstateerde afwijking is opgelost.
Heeft u interesse in onze dienstverlening rond schouwen, herstellen of vervangen van utilitaire bewegwijzering? Wilt u ook uw utilitaire bewegwijzering op orde hebben?
Wij gaan graag voor u aan de slag! Neem voor vrijblijvend advies contact op met onze afdeling verkoop.