Maassluis saneert verkeerborden en hergebruikt waar mogelijk


Een teveel aan verkeersborden zorgt voor verwarring. Onlangs viel nog in De Telegraaf te lezen dat volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) van de ruim 3.000.000 verkeersborden er circa 600.000 overbodig zijn. Het is dus zaak om deze wildgroei van verkeersborden te beteugelen. Met een rustiger straatbeeld wordt de verkeersveiligheid verhoogd! Maar de roep om een schoonmaakactie van VVN heeft landelijk nog niet voldoende gehoor gekregen.
Een goede sanering van verkeersborden
Hoe pak je een verkeersborden sanering dan aan? Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van beginnen. Maar bent u zelf, bijvoorbeeld door personeelsgebrek, niet in staat om een dergelijk saneringsproject goed uit te voeren dan ondersteunt POL Heteren u graag bij het verkrijgen van het juiste Inzicht in uw bordenbestand. De basisvraag en het vertrekpunt is: waar staan momenteel welke verkeerborden? Natuurlijk wordt tijdens de inventarisatie ook gekeken naar wat de staat van de verkeerstekens is. Daarnaast is toetsing aan onderliggende verkeersbesluiten belangrijk; welke verkeersborden zijn juridisch noodzakelijk? Welke borden zijn, bijvoorbeeld door aanpassing van de weginrichting, inmiddels overbodig?
Verkeerskundig advies als basis voor verkeersbordensanering
Na een gedegen verkeerskundig advies kan de sanering worden uitgevoerd. Indien gewenst kan gelijktijdig een start worden gemaakt met het vervangen van verouderde verkeersborden. Met de registratie van de nieuwe situatie in de NDW database is de sanering voltooid.
De dubbele winst van verkeersbordensanering
Onze ervaring is dat na gedegen inventarisatie tussen 15 en 20% van de verkeersborden voor sanering in aanmerking komen. Zo ook in gemeente Maassluis. Daar zijn we na inventarisatie onlangs gestart met het saneren van circa 1.600 objecten. De verwijderde borden en palen worden beoordeeld op mogelijk hergebruikt. Als de drager van het verkeersbord nog goed is, kan deze worden voorzien van een nieuwe signface en hiermee als Re-Sign® borden opnieuw worden ingezet. Afgekeurde borden worden gerecycled en krijgen zo een nieuw leven. Circulair saneren dus.
Door de sanering van verkeersborden wordt de verkeersveiligheid uiteindelijk verhoogd. Er is minder ruis voor de weggebruiker en borden die echt belangrijk zijn vallen weer beter op. Ook levert het saneren van verkeersborden direct een besparing op. Wat er niet staat hoeft niet periodiek vervangen te worden of kan niet beschadigen. Ook is er minder voorraad nodig om het overgebleven bordenareaal op peil te kunnen houden.
Advies bij sanering verkeersborden
Maak ook een start met het opschonen van uw bordenareaal! Onze adviseurs helpen u graag op weg. U kunt bij hen terecht voor een adviesgesprek of een inschatting van de te verwachten kosten en baten. Ook leggen ze u graag uit wat ons INZICHT programma voor u kan betekenen.

