De vier soorten verkeersbord dragers van POL Heteren
Hetzelfde officiële RVV verkeersteken maar toch zo veel verschillende types verkeersborden. Hoe kan dat? POL Heteren heeft als enige verkeersbordenfabrikant een vier verschillende soorten verkeersbord dragers. De drager is de achterkant van het verkeersbord. Het ‘draagt’ de reflecterende signface. Een signface is een hoogwaardige zelfklevende sticker van retro-reflecterende folie waarop een verkeersteken wordt geprint. De drager en de signface vormen samen het officiële verkeersbord. Wat maakt iedere drager uniek? We leggen het u graag uit!


Aluminium DOR verkeersbord
De meest voorkomende verkeersborden zijn gemaakt van aluminium. Uit een vlakke coil-coated 2 mm dikke aluminium plaat wordt de benodigde vorm gestanst. Daarna worden de randen van het verkeersbord gezet. Dit gebeurt twee keer, zodat een dubbel omrand (DOR) bord ontstaat. Deze dubbel rand is licht afgerond. Hierdoor ziet het bord er netjes uit en is de kans op verwonding bij plaatsing of andere vorm van contact het kleinst.
De rand van het DOR-bord kan worden gebruikt om verkeersbordbeugels op te klemmen. Hiervoor zijn positioneringsgaten aangebracht. Ook is er een afwateringsgaatje in de onderste rand aangebracht, zodat hier geen water in blijft staan.
De voorzijde van de het DOR bord en de omgezette randen zijn in de kleur van het verkeersteken. De achterzijde van het verkeersbord is verkeersgrijs.
Onze DOR verkeersborden zijn verkrijgbaar met twee soorten reflecterende folie: klasse 2 en klasse 3 folie. Meer over retro-reflecterende folie leest u hier.


Aluminium refurbished DOR verkeersbord
Met het circulaire verkeersbord POL Re-Sign wil POL Heteren bv haar bijdrage aan een circulaire economie leveren. Hierbij worden afgeschreven aluminium verkeersborden ingezameld en bewerkt tot opnieuw bruikbaar verkeersbord.
Het belangrijkste onderdeel van een verkeersbord is de retro-reflecterende signface met daarop het RVV verkeersteken. Als deze niet meer voldoet aan de norm, beschadigd is of ernstig beklad, wordt een bord afgekeurd. De kans is echter groot dat het aluminium bord (de drager) nog in goede staat verkeert. Deze dragers kunnen dus prima dienen als basis voor een zogenaamd ‘refurbished’ verkeersbord; POL Re-Sign!
Oude, afgeschreven aluminium verkeersborden worden ingezameld en beoordeeld op bruikbaarheid. Als ze geschikt zijn, worden ze refurbished tot een POL Re-Sign verkeersbord. Afgekeurde verkeersborden, die ongeschikt zijn om te worden hergebruikt vanwege te grote beschadigingen, zijn ook waardevol. Kapotte verkeersborden worden gerecycled om vervolgens opnieuw te worden verwerkt tot nieuw aluminium eindproduct.
Met POL Re-Sign vindt hergebruik van afval plaats op het hoogst mogelijke niveau en stoppen we verspilling van kostbare materialen, die heel goed herbruikbaar zijn. Re-Sign verkeersborden dragen bij aan de duurzaamheidsdoelstelling van uw organisatie!


Biobased Nabasco®Sign verkeersborden
Nabasco® biocomposiet verkeersborden zijn gemaakt van thermo hardend biocomposiet uit lokale reststromen. De belangrijkste grondstoffen van deze verkeersborden zijn riet, dat afkomstig is uit Nederland, kalk en hars.
Het maken van Nabasco® biocomposiet verkeerborden is te vergelijken met het bakken van een brood. De ingrediënten van het biocomposiet worden gekneed tot pasta. Aan dit mengsel van riet, kalk en hars wordt een klein beetje grafiet toegevoegd; hierdoor krijgt het verkeersbord zijn voorgeschreven verkeersgrijze kleur. De exacte hoeveelheid pasta voor het betreffende verkeersbordmodel (0% afval) wordt onder hoge druk en op hoge temperatuur tot een biocomposiet verkeersbord wordt geperst. Lucht verdwijnt onder de druk, het composiet transformeert van kneedbaar naar extreem hard, duurzaam, weersbestendig en vormvast. De CO2 van het riet zit opgesloten. Het productieproces vindt met eigen opgewekte groene stroom plaats. Zo wordt een topproduct geproduceerd op een heel milieuvriendelijke manier!
Het Nabaso®Sign is voorzien van geïntegreerde schroefdraadbussen voor eenvoudige montage van verkeersbordbeugels.
Doordat de grondstoffen van lokale partijen worden betrokken en de productie in Europa plaatsvindt, is er weinig transport nodig.
Nabaso®Sign is het enige alternatieve verkeerbord met een Cradle to Cradle bronze certificering.


POL verkeersbord ALUNI
Nog zo’n uniek type verkeersbord! Ons ALUNI verkeersbord is is gemaakt uit een 2 mm dikke voorgelakte aluminium plaat (coil coating) met een grijze achterzijde. Nadat het beeldvlak is aangebracht wordt de vlakke plaat voorzien van een aluminium verstevigingsrand van 4,2 mm dik. Deze verstevigingsrand wordt na een voorbehandeling gechromateerd en vervolgens gepoedercoat, waardoor een zeer sterke laklaag ontstaat.
De beugels voor het ALUNI verkeersbord worden bevestigd aan de verstevigingsrand.
Een belangrijke positieve eigenschap van ALUNI verkeersborden is dat de folie van het verkeersbord ligt opgesloten in de aluminium verstevigingsrand. Voordelen zijn minder kans op inwateren en door de uitstekende rand aan de voorzijde minder kans op beschadigen bij opslag, transport en montage. Door de constructie van ALUNI verkeersborden ontstaat een minder vandalismegevoelig bord, met een fraaie en degelijke uitstraling.
Het basismateriaal van ALUNI verkeersborden is cradle to cradle gecertificeerd aluminium.

