Verkeersveiligheid door 30 km/u in woonwijken

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de ‘leidende’ maximumsnelheid in de bebouwde kom te verlagen. 30 Kilometer per uur wordt de standaard. Daarvoor moet lokaal nog wel worden geïnventariseerd hoeveel wegen er moeten worden aangepast.

Er moet vast worden gesteld welke uitzonderingen er blijven gelden. Bijvoorbeeld voor doorgaande wegen of wegen waar een andere snelheid ook veilig kan worden aangehouden.

De verkeersveiligheid gaat er enorm op vooruit als automobilisten binnen de bebouwde kom minder hard mogen rijden. Bedenk dat met name kinderen heel kwetsbaar zijn en dat zij helaas een groot risico lopen bij een botsing als een auto (te) hard uur rijdt. De remweg en reactietijd bij 50 kilometer per uur zijn nou eenmaal veel langer. Een rijsnelheid van 30 kilometer per uur is sowieso dus veel veiliger voor voetgangers en fietsers. Een goede maatregel dus om de doelstelling van 0 verkeersslachtoffers in 2050 te helpen halen. Want samen vormen zij de de grootste groep slachtoffers en is de oorzaak vaak het gevolg van een aanrijding.

Aanpassen snelheid in woonwijken breed gedragen

Verschillende organisaties, zoals de RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn voorstander van het aanpassen van de leidende snelheid binnen de bebouwde kom. Ook de Fietsersbond is blij met de nieuwe regelgeving. Directeur Esther van Garderen geeft aan dat gemeenten echt goed moeten kijken naar de inrichting van straten waar je straks nog maar 30 kilometer per uur mag. Als een straat nog steeds de uitstraling heeft van een 50 kilometer weg, dan blijft dat mensen (bewust of onbewust) verleiden om te hard te rijden. Volgens haar moet het invoeren van de nieuwe norm dus gepaard gaan met een hernieuwde manier van kijken naar de inrichting van deze openbare ruimte.

Uit inventarisaties zal blijken op welke wegen binnen de bebouwde kom de snelheid naar beneden kan. Maar is het plaatsen van borden simpelweg voldoende? Wat kunt u als gemeente nog meer doen om ervoor te zorgen dat automobilisten minder hard gaan rijden?

Oplossingen voor verlagen snelheid

POL Heteren bv heeft voor het herinrichten van oude 50 kilometerwegen veel goede oplossingen. Denk daarbij aan verkeersdrempels, scheidingselementen, markering, verkeerseilanden en bebording. Ook bij het veilig inrichten van schoolzones kunnen we behulpzaam zijn. Met advies en alle benodigde verkeersmaterialen. Van herkenbare school attentiezuilen en hekken tot de veilige inrichting van oversteekplaatsen (klik op onderstaande afbeeldingen om de betreffende themafolders te bekijken).

Alles over snelheidsremmers, drempels en scheidingselementen voor 30 km wegen

 

Alles over het veilig maken van schoolomgevingen en schoolzones

 

Alles over veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers en over veilige rotondes