
Hoe kan het aantal ongevallen op oversteekplaatsen worden verlaagd?
Het blijft een heel actueel onderwerp: hoe verlagen we het aantal ongevallen op oversteekplaatsen? Dat het totaal aantal verkeersslachtoffers naar beneden moet worden gebracht, is al jaren onderdeel van de politieke agenda. Het streven naar nul slachtoffers in 2050 is ambitieus.
Een groot percentage van de slachtoffers in het verkeer bestaat uit voetgangers en fietsers. Aanrijdingen als gevolg van het over het hoofd zien van deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers is hiervan één van de belangrijkste oorzaken. Het zicht van een automobilist wordt door gebrek aan contrast en andere visuele beperkingen (verblinding door tegenliggers, spiegeling van de autoruit of het wegdek, etc.) ’s-avonds veel slechter.
Detectie voetgangers voor verlichtingen oversteekplaats
Daarom is het van groot belang om, waar fietsers of voetganger kruisen met gemotoriseerd verkeer, goede verlichting toe te passen. Ook bebording en technische hulpmiddelen kunnen bijdragen aan het verhogen van de veiligheid. Ons dynamische detectiesysteem herkent naderende voetgangers en/of fietsers vroegtijdig. Het systeem waarschuwt direct het naderende verkeer. Dat kan bijvoorbeeld door knipperende of inwendig verlichte borden. Ook in het wegdek geplaatste LED verlichting is te activeren. Heel effectief is het als de verlichting boven het zebrapad extra fel gaat branden na detectie. De gebruiker van de oversteekplaats valt hiermee extra op.
Recent zijn er voor Provincie Groningen twee oversteekplaatsen opgeleverd. Momenteel verhogen we voor gemeente Westland de veiligheid van meerdere zogenaamde blackspots en zijn zelfs (lokaal) voorpaginanieuws. Lees er meer over in dit artikel.


Meer informatie over onze oplossingen voor Veilige oversteekplaatsen vindt u in onze overzichtsfolder. Onze adviseurs helpen ook u graag verder bij het verbeteren van oversteekplaatsen!